De Regels
Spelregels
Joule & Replica Regels
Maximale Joule & BB-gewichten:
- DMR: Tot 1.7 joule, met BB’s van 0.40gr.
- Sniper rifles (bolt action): Max 2.3 joule en je BB’s mogen 0.40gr zijn.
- Assault, Support & Pistols: Houd het bij 1.2 joule en gebruik BB’s van 0.30gr.
Extra versiten voor je Replica:
Voor de vlotheid en plezier in het spel, nog een paar extra dingetjes:
Trommels & Drums: Giga-magazijnen die een zee aan BB’s bevatten? Cool, maar niet voor je kleine replica zoals een pistol of SMG. Die houden we voor de Supportwapens.
DMR’s: We willen ze écht als DMR’s zien. Zorg voor minimaal een 3x scope en dat ze minstens een metertje lang zijn.
- In principe geen full auto (uitzonderingen voor Support wapens ter discretie van de marshall)
Hits
Wat betekent een hit?
Als een bb je raakt, ben je ‘uit het spel’. Simpel gezegd, je bent even ‘game-over’.Geef het aan!
Schreeuw duidelijk “HIT!!!!”. Geen gefluister, maar laat iedereen weten dat je bent geraakt.Wat nu?
Loop terug naar het startpunt: je basis of de Safety Zone. Daar reset je en duik je weer het spel in.Uitzonderingen?
Soms hebben we Medics in het spel, maar dat hangt van de gamemode af. Alle ins en outs daarover vind je bij het kopje ‘Medics’.- Marshal hits
We doen ook aan marshal hits, mocht je door een marshal geraakt worden en deze hit niet nemen dan ben je een lul, mocht je dit twee keer niet doen dan ben je dé lul en mag je naar huis. Wanneer je de hit neemt zal de marshal “MARSHAL HIT” roepen en kun jij doorspelen.
Marshals
Die gasten in het opvallende shirt/vest? Dat zijn onze Marshalls. Deze kanjers hebben een arendsoog, bakken ervaring en weten precies hoe het spel werkt. Dus, een tip: discussiëren heeft weinig zin. Ze zorgen voor je veiligheid, de spelregels en staan klaar als je pech hebt met je replica.
Even serieus:
- Discussie? De Marshall heeft altijd het laatste woord. Punt.
- Soms testen ze je sportiviteit met een ‘Marshal hit’ (zie ook onder “Hits – Marshal hit”). Als je geraakt wordt, geef het dan toe. Zo niet, dan komt er een gezellig praatje.
- Op een Marshall schieten? Doe maar niet. Dat kan je zomaar een time-out (of erger) opleveren.
Veiligheidsbril
Je ogen zijn onvervangbaar, dus laten we zorgvuldig omgaan met wat we op onze kijkers zetten. Zodra je het veld op gaat: bril op. En met ‘bril’ bedoelen we ook echt een kwaliteitsbril of masker. Vergeet MESH of die goedkope dingen van Aliexpress. Dit gaat om je ogen! Bij twijfel; informeer vooraf bij de marshalls.
De Do’s & Don’ts:
- Bril op? Die blijft op! Ook als het spel voorbij is. Pas in de safety mag ‘ie af.
- Beslaat je bril? Loop even terug naar de safety om ‘m schoon te maken (tip: we hebben antifog aan de balie).
- Bril kwijt of kapot op het veld? Geen paniek. Blijf staan, dek je ogen af en schreeuw “BLIND MAN”. Marshall en medespelers zijn je reddende engel. Hoor je iemand anders “BLIND MAN” roepen? Echo dat, zodat iedereen op de hoogte is.
Minimale eisen voor de veiligheids bril:
- EN166-F
- ANSI z87. 1
- STANAG 2920 v50
- 40296 norm
Safety Zone
Chillen, bijtanken, lachen: de Safety Zone is jouw relaxplekje tussen de actie door. Er een paar simpele regels om het zo te houden:
- Magazijn eruit – Haal ‘m uit je replica voordat je de safety instapt.
- Legen– Houd je replica ondersteboven en schiet 2x in de lucht.
- Safe Mode – Zet je replica op ‘Safe’. En jij met je HPA? Ontkoppel die slang maar.
- Niet schieten – Ook niet dry firen. Echt niet.
- Niet ouwehoeren – Houd je replica naar beneden en niet kutten met elkaar in de safety. Op het veld is daar genoeg ruimte voor.
Headshots
We zijn hier allemaal voor de fun en niemand zit te wachten op een dikke buil op z’n voorhoofd, toch? Dus:
- Mikken: Probeer headshots zoveel mogelijk te vermijden.
- Accidentjes: Soms is iemands gezicht het enige zichtbare doelwit. Dit kan gebeuren, maar maak er geen gewoonte van.
- Geen discussies: Als het gebeurt, geen drama. Blijf sportief en ga niet in discussie.
- ‘Headhunten’: Doelbewust mikken op hoofden? Nope, da’s niet de stijl van Area24.
Blind Fire
Bij Area24 spelen we eerlijk, en met overzicht. Dus:
- Kijken is Schieten: Schiet alleen als je daadwerkelijk ziet waar je schiet. Dus geen wilde schoten vanachter obstakels of hoekjes.
- Kleine Gaten: Als het gat kleiner is dan een gespreide hand, schiet er dan niet doorheen.
- Pre Firen? Nope: We houden van verrassingen. Geen schoten voordat je echt iets ziet.
Pang Regel
- Geen ‘Pang’: Wij doen niet aan de ‘Pang’ regel.
- Gezond verstand: Maar, hé, gebruik je hoofd. Als je iemand van dichtbij ziet, denk dan even na voordat je de trekker overhaalt.
- Fair Play: Altijd en overal. Het is een spel, dus speel eerlijk en behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.
Weapon Hit
- Replica Geraakt?: Als je replica een ‘hit’ krijgt, roep dan luid en duidelijk “Weapon Hit”.
- Gebruik je Sidearm: Als je een sidearm bij je hebt, is het nu jouw moment om deze in actie te brengen.
- Geen Sidearm?: Geen zorgen. Ga gewoon naar de aangewezen locatie. Even een korte wandeling, en je bent zo weer in het spel.
Friendly Fire
Schiet je per ongeluk een teamgenoot? Dan geef je dat even aan, neem je die ‘hit’ zelf en kan je teamgenoot gewoon verder.
Knife Kill
Een ‘knife kill’ is de stilste vorm van eliminatie. Word je zo ‘uitgeschakeld’? Neem dan je hit in stilte en wandel naar de spawn.
Dead Men Don't Speak
Ben je geraakt? Hou dan je bakkes dicht los van ‘hit’ of ‘ik ben dood’. Geef geen informatie over de positie van tegenstanders of strategieën aan je team.
Geluidssignalen
Bij Area 24 gebruiken we specifieke geluidssignalen om de voortgang van het spel en mogelijke noodsituaties aan te geven. Dit helpt bij het bevorderen van een vlotte en veilige gameplay voor iedereen. Hier zijn de geluidssignalen die je kunt verwachten:
Start van het Spel:
- Signaal: Eén lang geluidssignaal.
- Aankondiging: Direct na het signaal hoor je “START GAME”.
- Actie: Bereid je voor om te spelen!
Einde van het Spel:
- Signaal: Drie lange geluidssignalen.
- Aankondiging: Direct na de signalen hoor je “END GAME”.
- Actie: Stop met wat je doet en maak je klaar om het veld te verlaten.
Noodsituatie:
- Signaal: Vijf korte geluidssignalen.
- Aankondiging: Je hoort daarna “DANGER DANGER DANGER” of “BLIND MAN”.
- Actie: Stop onmiddellijk met wat je doet, leg je replica neer indien veilig, en volg de instructies van de marshalls op.
Gevaarlijke Situaties
Tijdens een Airsoft-evenement staat veiligheid voorop. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen kunnen er zich toch onvoorziene en gevaarlijke situaties voordoen. Hier is hoe je ermee moet omgaan:
Algemene Gevaarlijke Situatie:
- Signaal: Als je een gevaarlijke situatie opmerkt, stop je met spelen.
- Actie: Zet je replica op ‘Safe’, houd de loop in een veilige richting en je vinger van de trekker af.
- Roep: Luidkeels “DANGER DANGER DANGER”.
- Vervolgactie: Dit wordt herhaald door iedereen totdat het spel volledig is stilgelegd.
- Wachten: Blijf staan waar je bent en wacht op verdere instructies van de marshalls.
Verlies van Oogbescherming:
- Signaal: Als je merkt dat iemand zijn oogbescherming heeft verloren of als je zelf je oogbescherming verliest.
- Actie: Volg dezelfde stappen als bij een algemene gevaarlijke situatie.
- Roep: Luidkeels “BLIND MAN”.
- Vervolgactie: De roep wordt herhaald door alle spelers totdat het spel is stilgelegd.
- Wachten: Blijf staan waar je bent en wacht op verdere instructies van de marshalls.
In beide gevallen is het essentieel om kalm te blijven en snel te reageren. Door gezamenlijk en adequaat te reageren, kunnen we zorgen voor de veiligheid van alle deelnemers.
Veldregels
Chrono Meting
Voor eerlijk en veilig spel is het essentieel dat je replica binnen de gestelde grenzen blijft. Zo doen we dat:
- Geen Uitzonderingen: Elke replica, primary én side-arms, wordt gemeten. Altijd.
- Wij Gebruiken .30: Zorg voor lege magazijnen wanneer je naar het chronostation komt.
- Jouw Verantwoordelijkheid: Zorg dat je replica voldoet aan onze Joule regels.
- On-the-Fly Checks: Ja, we checken ook tijdens het spel. Klopt iets niet? Helaas, je dag eindigt vroeg en je riskeert een plek op onze no-entry lijst.
Porto Kanalen
- Marshalls Communicatie: De marshalls communiceren via kanaal 10 en 11.
- Spelers Communicatie: Alle andere kanalen staan vrij voor spelerscommunicatie. Maar houd de kanalen schoon en respectvol.
Smokes en Vuurwerk
- Gebruik: Smokes en vuurwerk zijn enkel toegestaan als de marshalls groen licht geven.
- Beperkingen: Witte en zwarte rook is strikt verboden. Niet-naleving kan leiden tot melding bij de autoriteiten. Zorg dat je dit goed voor ogen houdt.
Lasers en Lampen
- Lasers: Alleen lasers met een goedkeuring van de NABV zijn toegestaan. Safety first.
- Lampen: Verlichting is altijd welkom, maar wees niet een lul met een 3000lm strobe op anderhalve meter.
Granaten
Flashbangs en Knal granaten niet toegestaan.
Alcohol & Drugs
- Drugs: Compleet verboden. Geen discussie.
- Licht Alcoholische Drankjes: Een biertje na de skirm? Prima. Maar niet tijdens. Zorg dat je scherp blijft.
Roken
- Plek: Alleen buiten het veld, ver van de actie.
- Opruimen: Jouw peuk, jouw verantwoordelijkheid. Laat geen spoor achter.
- Respect: Val niemand lastig, als je moet vragen of iemand het erg vindt dan is dat al niet de plek om te roken.
Huurmaterialen
Jouw avontuur, onze gear:
- Zorgzaam: Onze spullen zijn ook een beetje van jou voor die dag. Wees er lief voor.
- Defecten: Een mankementje aan de uitrusting? Meld het meteen bij een marshall. Wij zorgen voor vervanging, zodat jij door kunt met je game.
- Terugbrengen: Uitgespeeld? Top! Lever alles weer in bij de bar.
Wees op tijd, zodat we snel het veld op kunnen. Samen maken we er een topdag van! Jij doet jouw deel, wij het onze.
Vernieling & Verbouwing
Respecteer ons veld:
- Richten: Onze spullen zijn geen targets. Schiet alleen op wat is aangegeven.
- Verantwoordelijk: Schade opzettelijk veroorzaakt? Dat is voor jouw rekening. En ja, dat kan betekenen dat we het officieel moeten maken.
- Verplaatsen: Als het niet deel uitmaakt van het spel, blijf er dan vanaf. Wijzigingen aan het veld? Dat is een klus voor onze marshalls.
Evacuaties
- Stay Calm: Als het sein voor een evacuatie wordt gegeven, raak dan niet in paniek.
- Replica’s: Leg ze met respect op de grond. De veiligheid van iedereen staat voorop.
- Uitgangen: Verlaat het terrein via de aangegeven nooduitgangen.
- Verzamel: Eindpunt? Bij de ingang waar je binnenkwam. We checken daar of iedereen veilig is.
Luister goed naar onze marshalls, zij weten wat te doen. Samen zorgen we voor elkaar.
Onze reguliere Game modes
01
Team Deathmatch
Het klassieke team-tegen-team.
Er worden 2 teams gemaakt.
Probeer zoveel mogelijk de tegenstander uit te schakelen.
Er staan 4 vlaggenmasten in het veld. Met een Rode en een Blauwe vlag.
Deze vlaggenmasten kan men veroveren om er een nieuw Spawnpunt van te maken.
Zodra een vlag boven staat en de andere helemaal onderin dan is de vlaggenmast aktief als Spawnpunt.
De kleur bovenin is van het Team dat daar mag spawnen.
Let op een Speler mag maar 1 keer bij dezelfde vlaggenmast spawnen.
Als de speler weer geraakt wordt dan moet de speler naar de basis of naar een andere veroverde vlaggenmast.
02
Infected
Protocol
Eén besmetting verandert alles.
1 Speler wordt uitgekozen om de infected te spelen.
Hij krijgt een korte tijd om zich te verschuilen in het veld.
Zodra de Game begint dan moeten de overige spelers de geinfecteerde speler proberen te raken.
Als de geinfecteerde speler geraakt wordt voordat hij/zij iemand raakt is het Game Over.
Als de geinfecteerde iemand raakt dan is de geraakte speler ook geinfecteerd en gaat hij naar het startpunt van de geinfecteerde.
Dan gaan de geinfecteerde spelers verder om alle niet geinfecteerde spelers te raken zodat het Team wordt overgenomen.
Als alle niet geinfecteerde spelers geraakt zijn is het Game Over.
Als een geinfecteerde speler geraakt wordt gaat hij terug naar zijn startpunt en begint weer te jagen op de niet geinfecteerde spelers.
Geinfecteerde spelers kunnen onbeperkt weer gaan jagen.
03
Kill
Confirmed
Alleen killen is niet genoeg.
Deze game is net als Team Deathmatch, maar er wordt bijgehouden hoeveel kills er gemaakt worden.
Elke speler krijgt 5 tags, het ene team 5 rode en het ander team 5 witte.
Als men iemand raakt dan roept deze zoals normaal “Hit”.
Maar de speler moet dan minimaal 1 minuut op die plek blijven staan met zijn/haar replica omhoog of een hand omhoog.
Als een speler van het ander Team binnen die minuut bij hem/haar kan komen moet de geraakte speler 1 Tag afgeven.
Men kan buitgemaakte tags bij zich houden, maar ze tellen pas als ze op je eigen basis afgegeven worden.
Mocht je 1 of meer tags van je tegenstander bij je hebben en je wordt zelf geraakt.
Dan kan de tegenstander alle buitgemaakte tags die men bij zich heeft terug pakken en 1 tag van de speler zelf pakken.
Dus breng de buitgemaakte tags ook af en toe terug naar je basis.
Als men geen tags zelf meer heeft dan kun je gewoon doorspelen maar mag geen tags meer van de tegenstander pakken.
Na een vooraf bepaalde tijd is het Game Over en wordt er per team bekeken wie de meeste tags heeft verzameld.
04
Search And Destroy
Een explosieve zoektocht.
Per Team is er 1 Captain.
Deze Captains kiezen een om expert. Deze bom experts zijn de enige die de bom mogen aanraken, plaatsen of verplaatsen.
De Bom ligt verstopt in het veld. Deze moet eerst gevonden worden en opgehaald door de Bom Expert.
De bom moet daarna geplaatst worden bij de vlag. De vlag staat op een plaats die de 2 Team Captains hebben uitgekozen.
Bij elke game veranderd de plaats waar de bom geplaatst moet worden.
De Team Captains geven vooraf door aan hun Team waar de vlag staat.
De Bom expert moet de bom bij de vlag aanzetten.